Jak funguje volební kampaň v podání závislých.
Ve vleku stranických nařízení a rádoby jasného vedení stranických špiček čekají místní "komunálové" na nějakou spásnou myšlenku, která jim vyhraje místní volby. A když už se objeví nějaká myšlenka místních, tak může vyvolat paniku obyvatel, co to vlastně je za prioritu lídra místní kandidátky. Tak např. idea "Parovod do země, Ohři lidem" mne přímo nadchlo jako jasný cíl pro budoucí rozkvět města Sokolov. Místní občané získají práci tím, že budou mít k dispozici lehkou mechanizaci a vykopou díru pro uložení teplovodu a posléze jim bude rozparcelováno území kolem řeky Ohře jako odměna za vykonanou práci.
Takovým závislým politikům ještě navíc místní občané platí kampaň ze svých daní, konkrétně ČSSD vydá 60 mil. Kč za bildbórdy, letáky, plakáty, kulturní akce, balónky, deštníky a další pro občana v čase předvolebním pro rozhodování důležité věci.
Určitou výhodu má v tomto uskupení nespokojených občanů ANO 2011 kolem magnáta Babiše. Vlastní mediální prostředek, který se výborně hodí pro jakoukoliv kampaň. Oblastní vydání týdeníku může flexibilně vybírat kandidáty tu za úplatu (přerozdělené daně, stranický kandidát dá málokdy něco ze svého za svoji kandidaturu), tu upřednostní 5 nejsilnějších potencionálních koaličních partnerů... nebo se spojí s regionálním "nadstranickým" partnerem pro svůj předvolební mítink.
Proti tomu stojí snaha místních občanů, kteří s "pomocí" diskriminačního zákona o komunálních volbách se snaží postavit proti stranám, které jsou často ovládány lobbisty. Čím větší město, tím větší problém pro sestavování místní nazávislé kandidátky. Zákon muse lpsát zákonodárce se záměrem udržet silné postavení stran ve velkých městech. Jen pro představu - k volbám chodí občané starší 18 let. Zákon nařizuje nasbírat 7% podpisů ze všech občanů města, obce - tj. včetně kojenců až mládeže do věku 17 let.
Uvidíme, co k tomuto zákonu řekne institut ombudsmana...
Jiří Korbel